miercuri, 11 decembrie 2013

Trist şi brutal. O amintire cu Freud.

Prima urmă mnezică, prima satisfacţie, prima scenă a seducţiei. După toate acestea, o vastă, interminabilă reţea de proiecţii fantasmatice, un paravan colorat, un abajur cu decor rotitor care proiectează peşti şi animale fantastice (exact ca acelea pe care mi le doream cu disperare când eram mică). Un mic decor care explodează în tot spaţiul. O peşteră a ideilor mecanică ejaculată pe pereţi. Totul pentru a reveni la prima plăcere din care dorinţele izvorăsc ca cele Patru Râuri ale Raiului Pierdut. Nelimitate înscenări pregătind decorul pentru a face loc posibilităţii reluării plăcerii (dresorul universal de dragul căruia devenim nevrotici, psihotici, psihopaţi sau mai rău, dacă avem noroc, de-a dreptul îndrăgostiţi), din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou şi din nou. Nu facem cu lucrurile, cuvintele şi oamenii pe care-i întâlnim în viaţă decât să-i introducem în această piesă a narcisismului (sau să-i spunem pe nume? egoistă) şi disperată a personajelor care-şi caută autorul (sânul, prima atingere a unei raze de soare, o privire, una singură şi nu alta, alta care să fie exact ca aceea... singulară). Mii de pitici care vor să-l ţintuiască pe Guliver. Asta, spune Freud, este la bază unica semnificaţie a acţiunilor noastre. Între excitaţie şi scăderea tensiunii suntem dispuşi să îndesăm orice: tocuri cui, filme cu lezbiene (de-a lui De Palma sau altele), poezii, dumnezei şi chiar obsesia pentru un singur obiect. Sau, mai rău: copii şi câini maltrataţi, thailandeze care ştiu aproape totul la un preţ de nimic, bombe şi decapitări on line. Lumea eului libidinal e o adunătură de ustensile demonice (Freud foloseşte imaginea pseudopodului) care devorează tot, intoriectând „obiectele parţiale” (descoperite în freudiană de Melanie Klein) de care avem nevoie în piesa noastră de teatru, jucată şi rejucată numai pentru a ajunge momentul de totală descărcare în care nu mai este nevoie să jucăm nimic. Aşa pare la prima vedere. Dar totul e puţin mai complicat. Pulsiunea de moarte vrea reluarea jocului. În fond ea e cea mai treatrală. Ea este cea care vrea retrăirea insatisfacţiei. O actriţă ratată, de perieferie. Dar ratarea ei e răsunătoare. Îi pândeşte pe toţi, culpabilizându-i. Freud o descoperă în compulsia la repetiţie, în rezistenţă, în formele de melancolie morbidă, în nevroza obsesională. O plasează în corp şi o ridică, încet, încet la rang de motor al culturii. Cultura e un imens, labirintic, aparat represiv, care împinge în inconştient pulsiunea de moarte. E doar un soi de medicament care pentru a vindeca boala, omoară organul. Această moarte, spune Freud, e viaţa noastră supusă instinctului de conservare. Cultura impune anumite căi şi nu altele pentru atingerea satisfacţiei. Ea e cea care „alege” măştile „potrivite” pentru dorinţele noastre, altfel îngrozitor de sălbatice, agresive, narcisiste. Ea este pornografia unanim acceptată, care deturnează pulsiunea de la sălbăticia ei, de la „demonia” ei. Societatea nu se poate construi în adevărul acestor forţe care-şi caută descărcarea. Teatrul şi masca sunt singurele „soluţii” pe care le-am găsit pentru a le stăpâni. Soluţii precare, fragile, oricând explodând în nevroze, psihoze (dacă suntem pe-atât de delicaţi să fim masochişti) sau agresivităţi domestice, lagăre de concentrare şi orice alte forme de violenţă (în caz că avem norocul să fim preponderent sadici). În vise, mai putem fi poeţi, desprinzându-ne de pornografiile social acceptate pentru a plonja în altele, personalizate. Aceste lucruri triste şi brutale le spune Freud. Acestea şi multe altele. Lucruri pe care nu le poţi spune mamelor care ocupă asfaltul şi galaxia cu ale lor cărucioare, nu le poţi spune politicienilor cu mai binele între buze, trăindu-şi fabuloasele potenţe şi impotenţe prin viaţa popoarelor, şi nu le poţi spune nici popoarelor. După cum abserva atât de bine Pontalis (în minunata lui carte „După Freud”) nici psihanaliştii nu mai sunt dispuşi să le audă. Ei s-au transformat în „administratorii unei cunoaşteri”, în roboţeii care asistă autiştii contra cost. Nu mai sunt dispuşi să-l pună pe pacient faţă în faţă cu adevărul său brutal, ci joacă rolul ideologic al celui care te reconectează cu societatea, adică, tocmai cu sursa nevrozei. E un psihanalist care te învaţă să refulezi, şi nici pe departe să pui eul acolo unde era sinele, să pui conştiinţa acolo unde era inconştientul, marele deziderat freudian (e adevărat, utopic mai ales pentru felul în care plasează eul în ultima sa topică, o fină pojghiţă care ţine piept unei triple agresiuni: din partea exteriorului, a inconştientului şi a Supraeului culpabilizant). E un psihanalist adaptat timpurilor moderne şi pacientului obişnuit cu altceva: just give me the pill and forget about the truth.

M-am întrebat adesea ce e depresia sau mai bine spus cum poţi fi şi altfel decât deprimat, în caz că sporadice momente de luciditate te traversează? Unul dintre răspunsurile, nu foarte „personalizate”, la care am ajuns este că depresia e poate conştiinţa faptului că oricine e dispus să pună orice între mai sus numita excitaţie şi descărcare, că oricine e în mod ocazional o piesă în decorul altora (un Cambpell Soup printre altele). Că oricine e prins în capcana acestor „maşinuţe dezirante” (în care Deleuze şi Guattari bunăoară văd, aproape optimist, sursa creativităţii schizoide) pe care nu le poate administra şi nici nu-şi poate recunoaşte eşecul dacă vrea să supravieţuiască. Lumea lui Freud este acest lanţ de mortăciuni al Fiinţei, Orice în Orice, la Infinit. O cosmologie a împănării. Cultura nu face decât să restrângă oriceurile perversului polimorf (copilul) reducându-l la o tristă genitalitate. Dar în fond – şi aici e scandalul introdus de Freud – nu există o posibilitate de impunere a normalităţii şi bunăoară, din perspectiva fondului pulsional, e indiferentă monogamia, infidelitatea sau „infidelitatea joasă” (faţă de corpuri fără perspective spirituale, după o vorbă de-a lui Noica). E indiferentă heterosexualitatea, homosexualitatea sau pedofilia. Ceea ce poate Freud nu a prevăzut e că însăşi cultura devine un astfel de orice. Sau nu a prevăzut magnitudinea cu care, pentru mase vaste de oameni, ea devine un orice. Pierzându-şi capacitatea regulatoare se transformă cel mult într-un fetiş. Am atins momentul în care disconfortul în cultură ia o nouă turnură? Poate nu mai e vorba de acel hommo demens (cum îl numeşte Edgar Morin) care se autocastrează pentru a supravieţui, ci de acel hommo demens care plăteşte scump lipsa de sens a confortului. În fond, Bataille observa tocmai acest lucru: abundenţa societăţilor Occidentale este desprinsă de orice formă de sacralitate. Lipsă pe care o suplineşte, în mod clasic, prin explozia de agresivitate. Numai că parcă nu mai e vorba de eternul rău care construieşte şi face să curgă povestea, ci pur şi simplu de un rău care nu se mai articulează în nimic, decât în el însuşi. Iar teatrul e mai generalizat decât oricând. Actorii, de duzină, incapabili să aleagă între o formă de represiune sau alta. Practicându-le pe toate aleatoriu şi sălbatic. Săltând legea-n normă şi norma-n lege. Orice, pentru „o stare de excepţie”.
     Oana Pughineanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu