miercuri, 10 iulie 2013

Cu blândeţe, în afara strategiilor salvării

De câteva zile „plimb” cu mine o cărţulie despre blândeţe. Pe copertă are mici inimioare de ciocolată învelite în staniol roz şi roşu. A costat cinci lei. Înăuntru, înşiruite asemeni inimioarelor, plutesc, pe mici pagini, mici panseuri făcute parcă să reproducă prin cuvinte imagini „dolce kitsch far niente”, gen soarele care apune în mod cât se poate de parizian într-un pahar cu vin alb, pe o terasă cât se poate de pariziană... pe bulevardul Saint Germain, să zicem. În colţul imaginii poate sau nu să nu se fâlfâie un colţ de ziar sau gambele cu tocuri ale unei domnişoare. Pare că primul gând al autorului (auctorelui) a fost să răzuiască lumea din conştiinţa cititorului, fie ca imposibilă totalitate alegorizată melancolic, fie ca stivă de „obiecte parţiale” care nu reuşesc nicicum să „comunice” sau măcar să „agonizeze” conform unei ideologii comune. Şi asta, în ciuda introducerii  în care Stéphane Audeguy propune să numim blândeţe „ansamblul puterilor unei existenţe libere”, precum şi îndemnul kafkian de a spijini lumea, în lupta dintre tine şi lume.
            M-a interesat realmente acest subiect (blândeţea) pentru că mi se părea, iniţial, că e în contradicţie cu orice altceva (în special cu orice altceva pe care-l trăiesc de câteva luni). Desigur, era o judecată eronată, cel puţin din perspectiva unei logici stricte. Cum poate ceva atât de firav precum blândeţea să fie în contradicţie sau în opoziţie? Îi lipseşte duritatea, voinţa, năzuinţa şi toate elementele narative necesare unui bildung sănătos. N-ar putea fi nici evaziune, adică pornografie a unei defulări simpliste vândută pe post de plăcere la colţurile oricărui mall. N-ar putea fi nici refulare pendulând savant între sentimentele care se descoperă sentimentalisme, la fel cum n-ar putea fi nici teroarea unei vinovăţii care se agaţă atât de creştineşte, de occidental de sentimentele pe care le avem – da! totuşi le avem – fără a cădea în sentimentalisme. Într-un mod bizar şi greu de reprodus „logocentric”, văd bândeţea ca pe un soi de luciditate a limitelor, a contururilor de neîmblânzit dintre fiinţe, un soi de antiutopie a misticii unitive care are nevoie de un mai mare şi un mai mic, de un conţinător care să absoarbă siluetele volatile şi eternul lor plîns (precum în tablourile lui El Greco). Blândeţea recunoaşte suferinţa din fiinţe şi propria-i neputinţă vis-a-vis de această suferinţă. E chiar un paroxism al neputinţei, ca o ultimă mângâiere pe creştetul unui animal muribund, ca un peisaj topit pe geamul trenului într-o continuă ultimă privire. În bândeţe lucrurile se ating prin punctele lor terminus, prin tot ceea ce a trecut/s-a trecut în/prin ele.
Pe de altă parte, îmi pare că blândeţea nu poate aparţine nici dorinţei, nici maşinilor dezirante schizoide. Prima te propulsează în lumea luptei, iar maşinile nu sunt decât rezistenţa „fără-de-eu”-lui la tot ceea ce devine eu, dorinţă, luptă1. O rezistenţă într-atât de subterană, încât doar accesele psihotice o pot „valorifica”. Ori între ordonare şi suferinţa corpului ordonat, între eu şi multiplicitatea schizoidă, există un punct incert, o senzaţie care aproape se transformă în percepţie, un vis care e aproape treaz, aproape verbalizat, un punct prin care „asistăm” la trecerea ordinii în dezordine, a dorinţei în „bandă pură de intensitate”, a luptei, nu atât în capitulare, cât în imaginarea unui al treilea spaţiu, între cucerire şi înfrângere (o planetă a lui Billy Pilgrim care-şi pune ca epitaf celebrul Totul a fost frumos şi nu m-a durut nimic). Blândeţea şi-ar găsi poate aici locul, fiind un soi de luciditate perceptivă a disoluţiilor care ne traversează mai des decât ne dăm seama. Blândeţea nu poate fi „practicată” decât de eurile care se pot vedea murind. În câmpul de luptă al dorinţelor care se fagocitează plasându-se în dialectica „învinsului” şi „învingătorului” (aceste „merţane şi audiuri mentale” pentru piţipoancele din noi) un al treilea al morţii, aproape purificat de orice reprezentare, răsare, când şi când, salvându-ne de tatonări, strategii şi negocieri. Acest al treilea, al morţii, pe care suntem învăţaţi de mici să-l uităm în lupta pentru supravieţuire şi „apă caldă”, ne poate încremeni pentru o secundă, ne poate şopti la ureche că tocmai lupta e falsa conştiinţă. În această secundă de totală suspendare, soldaţii se pot ţine în braţe. Blândeţea aparţine momentelor singulare în care percepem lucrurile în afara oricărei strategii, fie ea şi a salvării. Nici noi, nici ele nu putem face altceva decât să ne suferim şi să ne murim reciproc, fără a depune un efort moral, fără a substitui, de dragul comodităţilor noastre, iubirea cu datoria. Blândeţea pare să fie un soi de instantanee „spulberare a egoităţii” fără a o fisura cu eterne trucuri artistice (pe lângă cele legate de datoria morală). Această spulberare are mai degrabă de-a face cu dereglarea unui anumit tip de cenestezie în care Sartre vedea greaţa însăşi. „...Când nici o durere, nici o plăcere, nici o neplăcere precise nu sunt «existate» de conştiinţă, pentru-sinele nu încetează să se proiecteze dincolo de o contingenţă pură [...]. Conştiinţa nu încetează «să aibă» un corp. Afectivitatea cenesteziei este astfel pură sesizare a unei contingenţe fără culoare, pură înţelegere de sine ca existenţă de fapt. Această sesizare perpetuă de către pentru-sinele meu a unui gust fad şi fără distanţă, care mă însoţeşte chiar şi în eforturile mele de a scăpa de ea şi care este gustul meu, este ceea ce am descris aiurea sub numele de greaţă. O greaţă discretă şi de nedepăşit revelată perpetuu corpului meu şi conştiinţei mele”. Blândeţea ar fi o mică frântură a acestei continue autopercepţii, un soi de inversare de locuri, în care corpul nu mai percepe, ci lasă tot ceea ce îl înconjoară să se perceapă prin el. Dacă blândeţea poate fi în vreun fel asociată cu puritatea o face nu în virtutea dereglării acestei cenestezii pentru a o arunca în pura animalitate care este un soi de intimitate (şi nimeni nu a arătat asta mai bine decât Barth în al său Varieteu pe apă2), nici pentru a o transporta în lumea rezistenţelor inconştiente (aşa cum sunt ele „descrise” în Anti-Oedip). Conştiinţa este prezentă în blândeţe, dar într-o stare „incipientă”: fără idealuri, fără ironii, fără speranţe, fără acel „posibil pe care nu-l stăpâneşte niciodată”. Blândeţea este sfârşitul proiecţiei... şi un improbabil început alegoric. E sufletul muritor al tâlharilor care-l străjuiesc pe Isus şi povestea nemuririi lor.

                                                             Oana Pughineanu











1 Mă refer desigur, la Capitalism şi schizofrenie (I). Anti-Oedip de Gilles Deleuze şi Félix Guattari care încearcă practic, pe parcursul voluminoasei cărţi să desprindă, pe cât se poate face aşa ceva într-un mod discursiv, intensitatea de pulsiune (care este deja o „intensitate” organizată, trecută prin reprezentări sociale şi care cantonează dorinţa în filosofia lipsei, ignorând un câmp de forţe pentru care „totul e viaţă şi totul e trăit”, ignorând „elementele intensive, toate pozitive, care nu exprimă niciodată echilibrul final al unui sistem, ci un număr infinit de stări staţionare metastabile prin care trece un subiect”).
2 Descriind ceea ce se întâmplase în ascunzătoarea pe care doi soldaţi inamici o împart pentru o noapte, Barth vorbeşte despre şocul descoperirii unei iremediabile animalităţi, nu lipsită de o anume blândeţe: „mi-am pus deoparte puşca cu baionetă, m-am lungit în noroi lângă acest animal pe care îl paralizasem şi l-am îmbrăţişat cu atâta foc, ca un bărbat care îşi îmbrăţişeză amanta. [...] Între el şi mine se stabilise un armistiţiu separat. Ce conta (mă întrebam) dacă s-ar fi întâmplat să ne întâlnim din nou, faţă în faţă, din întâmplare, dintr-una din nenumăratele întâmplări pe care le aduce războiul şi, fără măcar un zâmbet de recunoaştere, ne-am fi îndreptat unul spre altul cu baionetele? Timp de câteva ore fuseserăm un singur om, şi ne înţeleseserăm dincolo de prietenie, dincolo de iubire, aşa cum un înţelept se înţelege pe sine”. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu