joi, 8 august 2013

Recuperarea lui Hippothales

În zilele acestea de semi-vară clujeană (mie mi-e încă frig), alungite ca un machiaj scurs şi rostogolite ca un scroll inutil, interminabil, în tăceri care te absorb ca o sugativă, reducându-te la un ameţit voiajor printre megabiţii care înfulecă majorele probleme ale lumii (foametea, stânga din dreapta, drapta din stânga, cine cu cine mai face copy-paste şi de ce) m-am gândit să scriu despre prietenie. În general, de-a lungul anilor am scris despre lucruri „imposibile” precum lenea, tăcerea, plictiseala, prostia, ratarea, blândeţea, singurătatea etc. Imposibile pentru că ele aparţin unui univers care ar putea fi catalogat drept „solipsist” (deşi, e vorba de unul monadologic), pentru că ele izvorăsc din acel „corp condamnat la imaginar”, învălmăşind senzaţii cu idei primite de-a gata, pentru că nu fac parte din acea lume greacă ce bântuie cultura noastră cel puţin într-o formă nostalgică. Revenim mereu la ea (sau eu, cel puţin, o fac tot mai des) ca la exponatul preferat dintr-un muzeu, admirând încă acei este şi nu este solidificaţi, de dragul logicii şi al unei anumite concepţii despre demnitatea umană, fără nicio posibilitate de a-i negocia, de a-i alungi într-o gâlceavă comunicaţională nesfîrşită.
            M-am gândit că poate, de dragul acestei veri care rulează încet și zdrobitor ca “zalele” rotitoare de tanc, ar trebui să-mi încerc forţele şi cu subiecte care, la fel, combină idei primite de-a gata tot cu un corp imaginar, dar care presupun o „deschidere”, îl presupun pe celălalt şi pe Celălalt, prezent şi Fabulat. A vorbi despre prietenie e cu atât mai dificil, cu cât ea este legată de stabilirea unui soi de echilibru, de armonie între subiecţi care nu se canibalizează nici conform unor reţete mai mult sau mai puţin romantice sau pornografice de consumare a excesului amoros şi nici nu eşuează într-o totală lipsă de percepţie a Chipului. Prietenia este un subiect atât de delicat şi important în acelaşi timp, încât, nu numai că e legată de naşterea filosofiei, dar este iremediabil prinsă între pârghiile Răului şi Binelui. În Lysis, Platon trebuie să pună în mişcare tot universul pentru a spune ceva despre prietenie, într-un dialog în care Socrate se declară „ameţit de dificultate”, un dialog care se termină cu eşecul de „a spune ce este prietenia”. După o anevoioasă maieutică pe care unii au catalogat-o drept sofistică, aflăm că prietenia este posibilă în lume doar dacă admitem grade diferite de rău, de la cel care posedă (şi care ucide, mai inainte de orice, dorinţa), la cel care este un impuls pentru căutarea binelui. Însă, în mod şi mai profund, atât de profund încât pare nejustificat, Platon are nevoie să facă din dorinţă un soi de unealtă neutră[i] pentru a salva prietenia („...dorinţele care sunt nici-bune-nici-rele, vor dăiuni chiar dacă dispar lucrurile rele”) sau, mai degrabă, pentru a o putea purifica de necesitatea răului ca prim motor, cel puţin în lumea ideală. Căci odată Binele atins, prietenia ar deveni inutilă. Binele, asemeni Răului ar avea același efect aneantizant asupra prieteniei. Binele pentru că este întreg, autosuficient, iar Răul pentru că, în extremis, nu este. Ajungem la momentul în care, pentru a putea susţine posibilitatea prieteniei, însuşi Binele trebuie puţin „ciuntit”, devenind ceva care se joacă între apropiat şi asemănător. Binele ne este apropiat conchide Socrate, doar pentru a continua să fie nelămurit. Poate nicăiei nu iese mai mult în evidenţă decât în Lysis greutatea de a putea susţine logic o relaţie armonioasă între indivizi (nu între forme şi idei) aflaţi pe trepte diferite în drumul către „ordine” (şi cum s-ar putea măsura oare gradul lor de apropiere de Bine?). De fapt, cum poţi suţine o relaţie de echivalenţă şi echilibru într-o lume ierarhic ordonată, decât impunând o „tiranie” a familiarului, a „apropierii prin suflet, prin vreo înclinaţie sufletească, prin obiceiuri sau chip” şi presupunând din start ca fiind pe același palier, vârsta, rangul și averea prietenilor? Cred că această imposibilitate (și chiar necesitatea) de a fixa altfel treptele intermediare ale realității, ale nici-bunului-nici-răului şi a atracţiei dintre cele nici-bune-nici-rele îl duce pe Socrate la eşec. Până la urmă, tot ceea ce poate să facă este să constate prietenia dintre Menexenos şi Lysis şi să-l excludă de la beneficiile prieteniei pe Hippothales. Să-l excludă, în primul rând pentru că-şi idealizează prietenul asemuindu-l cu zeii, pentru că nu are abilitatea de a-şi „îmblânzi vânatul”, ci din contră îl face mai greu de prins prin uzul poeziei, dar spunând, în același timp, ”ceea ce spune toată lumea”. După cum observă Noica, Hippothales e dojenit pentru că nu reuşeşte să înţeleagă că „obiectul dragostei tale, trebuie să fie al dragostei tale, nu o fiinţă legendară”. Dar a-ţi găsi prietenul nu înseamnă doar a-l aproxima în relaţia cu tine, ci a aproxima pe ce treaptă spre bine vă aflaţi amândoi şi, mai ales dacă vă aflaţi pe aceeaşi treaptă. Un mic dereglaj, şi globul de cristal în care Socrate-i vede pe prieteni apropiindu-se de dragul a aceea ce pot să devină se sfarmă. Peste tot în Lysis, prietenia este legată de acest proces al aproximării şi cu greu putem să nu-i observăm sterilitatea (şi poate chiar o doză de „snobism”, de cruzime a exclusivismului. Parcă mai înainte de orice, prietenii sunt definiți prin apartenența la același ”club”). Prietenii nu par realmente să comunice, în ciuda hârjoanei rivalităţilor permise. Ca doi lujeri, cresc cu aceeaşi viteză, din acelaşi sol, împărtăşind aceleaşi caracteristici în virtutea unei genetici obscure și a unei educații identice, dar nu cresc împreună. Se pot oglindi sau identifica, se pot chiar întrece ca între egali, dar nu împărtăşesc decât aceste imagini pe care şi le trimit pentru autoconfirmare. Aristotel a simţit poate acest neajuns, această lipsă de intimitate între prieteni şi a mutat datele problemei: dacă prietenii la Palton nu făceau decât să-şi reconfirme gradul de fiinţă prin jocul de oglinzi făcut posibil prin apartenenţa la o anumită comunitate, Aristotel vede în comunitate posibilitatea unei comuniuni speciale, ca „mod de a participa la conştiinţa de a exista a prietenului nostru”. Pentru Aristotel, prietenie înseamnă a simţi faţă de celălalt ceea ce simţi faţă de tine. Mai înainte de orice, ientitatea acestei simţiri (aisthanetai) şi nu o aproximare în termeni de familiar şi asemănător face posibilă prietenia întemeiată pe virtute (pe lângă cea întemeiată pe utilitate sau plăcere). În plus, prietenia face „plăcută conştiinţa existenţei prietenului” (s.m.). Ceea ce este important, după cum observă şi Agamben, e faptul că Aristotel deduce posibilitatea prieteniei din senzaţia fiinţei pure. Cu alte cuvinte, îl simţi pe prieteni la fel cum îl simţi pe „a trăi”[ii]. Comunitatea există mai degrabă (pentru cei virtuoși, specifică Aristotoel) pentru că noi putem con-simţi, şi nu invers.
Cu siguranţă, trecuţi prin scepticisme moderne şi postmoderne găsim dificil de acceptat un astfel de apriorism (atât de greu de demonstrat chiar și prin cazne fenomenologice). Metanaraţiunile au ţinut la un loc „fiinţa” reuşind să o facă mereu, într-un final, identică cu sine. Vedem cum, şi în acest caz, al prieteniei, ceea ce o garantează este spectrul lui Acelaşi, fie plasat într-o ordine a comunităţii, fie într-o intimitate a comuniunii (o intimitate care, din nou, nu este costruită în relație de subiecți, ci este mai degrabă consecința modului în care ființa se dispune în lume). Cel puţin pentru greci, prietenul nu este un Celălalt. Și a devenit cu greu un Celălalt. Pentru asta stă mărturie o întreagă istorie.
            Dacă ar fi să mai păstrăm ceva din înţelepciunea vechii filosofii ar fi poate tocmai decuparea  prieteniei de excesul amoros iluzoriu, care funcţionează, cel puțin de la romantici și precursorii lor după celebra formulă a cristalizării. Grecii știau că prietenia din virtute (în sine) are nevoie de o anumită doză de „realitate”, într-atât încât să devină grijă, dar nu într-atât încât să devină loialitate medievală picată în oportunism. Pe la 1180, con-simțirea aristotelică suferă serioase ”alterări” dacă e să ne luăm după Peter din Blois, arhidiacon de Berlin: „Nu sunt prietenii mei sinele meu lăuntric, pe care-l preţuiesc şi care are grijă de mine într-un dulce negoţ al slujirilor, într-o identitate a afecţiunii?”.
Cu siguranță, genul de idealitate pe care forma de prietenie greacă o presupune găseşte cu greu ecou într-o lume lipsită de „exterioritate” (o formă oareşicare de transcendenţă). Acel Bine vizat de prietenie, acea con-creştere spirituală întru înţelepciune şi, finalmente, întru Idee riscă să sune anacronic. Nu m-aş erija într-un discurs apocaliptic, care să văduvească de impulsuri spirituale omul postmodern şi mai tinerele generaţii, dar cu siguranţă, prietenia nu se mai susţine pentru a viza ceva ce depăşeşte fiinţa prietenilor. Îmi pare că prietenia este legată acum, mai mult decât oricănd de o formă, oarecum disperată, de petrecere a timpului. Trăim într-un mare cub rubic al muncilor şi zilelor, pe care de mici trebuie să învăţăm să-l mânuim (de la interviul pentru admiterea la grădiniţă, mai nou), dedicându-ne cv-urilor perfecte şi punctajelor care ne atestă existenţa, al birocraţiilor care deşi sunt din ce în ce mai inventive (veritabile pagini de proză SF), practic, ne „devirtualizează” viitorul, reducându-l la moduri disperate de a găsi cea mai optimă cale de trecere de la piaţa muncii la „pachetele de pensii” (o ultimă testare a abilităţii de a ne transforma fiecare, în parte, în propriul „produs verde”[iii]). Prietenia, dacă e să ne luăm după unele constatări sociologice[iv], pare să fie un soi de emolient, de şedinţă gratuită de psihanaliză menită să ne ajusteze o imagine de sine şchiopătândă, care s-a împiedicat, nu a rulat bine pe/în faţetele cubului rubic. Jonglând cu nevoia noastră sentimentală de comunitate şi necesitatea de a ne integra anonim-funcţional în societate, prietenii performează parcă nişte şedinţe de spiritism, în căutarea unui aşa-zis eu al nostru sau al lor, pierdut, uzurpat, dar care îşi va reveni la maxima capacitate cu ajutorul câtorva egomasaje bine plasate. Folosim pritetenii pentru a ne rebranşa la ”sistem” sau la realitate (ca fiind ceea ce rezistă voinței noastre) sau, din contră, pentru a-l eluda într-un evazionism mai mult sau mai puţin copilăresc unde prietenul este un partener de loisir, un must have pe lângă toate ustensilele producătoare de plăcere, fie că e vorba de „trusa de picnic”, trusa de prim ajutor, paletele de badmington sau nevoia de a regăsi pe peretele de facebook sau messenger un emoticon prefabricat, expeditiv şi oarecum alegoric. Smile-uri simple, pline de candoare, smile-uri care rânjesc comprimând ambivalențe mai mult sau mai puțin abisale, smile-uri care te pupă cu buze stilizate, oscilând intre Betty Boop şi starurile porno. Până la urmă te mulţumeşti şi cu atât. Începi să semeni din ce în ce mai mult cu Mr. Bean care se bucură când primeşte la întoarcerea în Europa o felicitare pe care şi-a trimis-o din America. Te calmezi cu refresh-uri şi cu senzaţia, corect identificată teoretic, ca spectrală, că trăieşti un secret, fără intimitate și o intimitate fără secrete.
                Asta e tot? Probabil că nu. Cu siguranță nu. Prietenii pot scăpa de fatalitatea lui Același care în zilele noastre funcționează după formula ”seducției isterice”, masculine și feminine, un soi de cristalizare photoshopată și ”ajutată” masiv de modelele de consum care exclud orice stranietate a celuilalt. Prietenia poate scăpa de ”producția Altului”, ca femeie sau bărbat ideal, ca formă de autoerotism mascat, ca ”invenție isterică a celuilalt sexual ca frate sau soră geamănă”[v]. Prietenul poate să nu fie un mulaj turnat peste dorințele noastre, la rândul lor, turnate. Poate să nu fie un simplu PR de buzunar. Aș vedea în prezența lui o invitație la alterarea de sine. O recuperare a lui Hippothales. Cu siguranță nu va duce la Cunoaștere sau la Lumea Ideilor. Prietenul este un martor al tristeților și bucuriilor de a înlătura destine. Este privirea care te confirmă fără să te comprime. Nostalgie a privirii materne însoțitoare într-un infinit stadiu al oglinzii sau nouă formă de spectralitate? Despre toate acestea și multe altele, într-un episod viitor, post-estival.
                                                                     Oana Pughineanu




[i] În concepția greacă dorința este fatalmente legată de lipsă. Nu are valențele destabilizatoare și antagonice pe care modernitatea i le atribuie și, nici pe departe, pe cele dizolvante și schizoide ale postmodernității.
[ii] ”Nu există aici nicio intersubiectivitate – această himeră a modernilor –, nici o relație între subiecți: mai degrabă ființa însăși e împărțită, e non-identică cu sine, iar eul și prietenul sunt cele două fețe – sau cei doi poli – ai acestei împărtășiri”, Giorgio Agamben, Prietenul și alte eseuri, traducere de Vlad Russo, Humanitas, 2012, p. 18.
[iii] Probabil cititorii mai tineri nu cunosc proveniența expresiei pe care o folosesc. Ea face referire la filmul Soylent green, 1973. Filmul imaginează o lume suprapopulată, în imposibilitate de a produce hrana ”adevărată” decât ca produs de lux. Celebrul produs verde aruncat maselor de înfometați este de fapt, o reciclare a cadavrelor umane.
[iv] „Graham Allan şi Rebecca Adams: prietenii noştri, în multe feluri, ne provoacă pretenţiile şi ne evaluează revendicările, cinfirmându-ne tot timpul idenitatea structurală şi personală. Printr-o asemenea validare a sinelui, semnificaţia prieteniei în zidirea cărămizilor construcţiei sociale laolată poate fi uşor recunoscută. Le fel cum prietenia dobândeşte caracteristicile factorilor culturali, economici şi sociali în care se foremază, aceste legături sunt la fel de semnificative în a ajuta la susţinerea ordinii dintre factorii respectivi”.
[v] Cred că analizele lui Baudrillard în ceea ce privește sexualitatea se pot aplica cu succes și altor roluri mai mult sau mai puțin sociale, mai mult sau mai puțin fantasmatice, pe care ni le asumăm: ”Ceea ce se produce la cotitura romantismului și a secolului al XIX-lea este intrarea în joc a unei isterii masculine (...) Nu mai e vorba în iubirea romantică, de a cuceri femeia, de a o seduce, ci de a o crea din interior, de a o inventa, când ca utopie realizată, ca femeie idealizată, ca star, încă o metaforă isterică și supranaturală. Erosul romantic a inventat printr/un întreg travaliu acest ideal de armonie, de fuziune amoroasă – femeia ca resurecție proiectivă a aceluiași -, artefact hărăzit de-acum iubirii, adică unei practici a asemănării ideale a ființelor și a sexelor – confuzie patetică înlocuind alteritatea duală a seducției”, Jean Baudrillard, Marc Guillaume, Figuri ale alterității, traducere de Ciprian Mihali, Paralela 45, 2002, p. 128.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu