Într-un fragment de interviu inclus în volumul Antidoturi, Ionesco mărturiseşte: „Pe la
18 ani, am simţit ceva mai acut nevoia de a-l găsi pe Dumnezeu şi m-am dus la
un călugăr athonit (tocmai se întorsese de pe muntele Athos). M-am spovedit;
mi-a spus: «Hai spune-mi ce vrei să-mi
mărturiseşti?». «Părinte, am făcut lucruri îngrozitoare». «Bine, înţeleg, dar
asta nu mi se pare prea grav». Am stăruit să i le spun. A zis: «Bine, o să te ascult, dar înainte de a-mi
mărturisi ce ai făcut, spune-mi dacă ai credinţă». «Tocmai asta nu ştiu şi aş
fi vrut să aflu». Vezi, ăsta-i lucrul cel mai important; că vei fi făcut cine
ştie ce, că vei fi omorât ori vei fi comis un incest or vei fi furat, astea-s
treburi lumeşti, n-au însemnătate; trebuie să crezi, asta-i tot”.
Am preferat să îmi încep expunerea cu acest citat
deoarece cred că întrebarea, în fond, absurdă „am sau nu credinţă”? deschide o
cale de interpretare asupra nedumeririlor şi contradicţiilor care îl individualizează
puternic pe Eugen Ionesco. Opera sa este străbătută de oscilarea între două
extreme: că „toate astea nu înseamnă nimic” şi că, totuşi, fiecare act, fiecare
lucru în parte e miraculos. Ionesco suferă de o uimire grecească constantă,
care însă nu va fi niciodată însoţită, sau, nu va culmina cu „harul” de a fi
ales, în sens augustinian, dar nu va dori nici să pice în mania raţionalizării.
Acuza constantă pe care el o aduce literaturii este aceea de a face din
frământările umane o „specialitate”, „o ocupaţie socială”. Nu-ul ionescian nu e unul avangardist, căci el nu neagă o metodă
sau alta de a face literatură, nu neagă trecutul (din contră, cred că nostalgia
are un soi de funcţie metafizică sau cel puţin sublimantă în opera lui), ci
neagă capacitatea literaturii de a exprima „ceva esenţial pentru viaţă” (Gelu
Ionescu). Desigur, Ionesco s-a contrazis de multe ori în afirmaţiile lui,
contradicţia fiind, mai mult decât pentru un avangardist precum Tzara o metodă
de zeflemea, cât un semn de autenticitate... un semn primit chiar de la viaţa
care i se părea concomitent miraculoasă şi inutilă. A devenit deja un loc comun
a spune că literatura lui Ionesco se naşte din contestarea literaturii. Ceea ce
e interesant este felul în care această „necredinţă”, persistarea, înverşunarea
cu care s-a ţinut de ea, a produs o „metodă”, a născut „teatrul antipsihologic”
şi, pe undeva, o operă mai unitară decât apare la prima vedere, unificată
tocmai prin capacitatea lui Ionesco de a rămâne credincios necredinţei sale în
literatură.
De la Cântăraţa
cheală şi până la Însinguratul
(unicul roman scris de Ionesco) identific ceea ce aş numi antiteodiceea unui
ratat, care s-a tradus în plan literar prin incapacitatea de a produce
metafore, prin imposibilitatea de a sesiza, după o concepţie clasică, o
coerenţă profundă care uneşte lucrurile îndepărtate. Teatrul lui Ionesco nu
face decât să ia în derâdere falsitatea seducătoare a
lucrurilor pe care credem că le avem în comun. Individul creionat de Ionesco
este o monadă, dar una care nu mai reflectă universul, ci tocmai această
falsitate a lumii în comun, care, la o adică s-ar putea reduce la frazele
învăţate dintr-un manual de engleză fără profesor (cum se salută, cum se
mănâncă, cum se cumpără etc.). Vorbesc de o antiteodicee pentru că întotdeauna
la Ionesco, ceea ce avem în comun ne face să decădem de la stadiul de
identităţi la cele de entităţi. Ca şi personajele lui Sartre, şi cele
ionesciene trăiesc într-un “viitor violat”, într-o lume redusă la stadiul de
ambient în care nu-şi mai pot face apariţia chipurile
sau evenimentele, ci doar în mod
sporadic şi aleatoriu o serie de corpuri,
în înţelesul de obiecte/corpuri de decor.
Ca reprezentată absolută a antiteodiceei
ionesciene Cântăreaţa cheală
realizează disoluţia dialogului pe care ne-am obişnuit în tradiţie
greco-iudaică şi creştină să-l vedem ca metodă euristică, ca metodă de a căuta
înţelesul, coerenţa şi până la urmă unicitatea acelui dumnezeu cu care să ne
înţelegem toţi şi care să ne înţeleagă pe toţi. E un dumnezeu călduţ, făcut
după chipul şi asemănarea noastră. A crede în el, în acest dumnezeu negociat
prin dialog, în încercările meschine de a ne pune de acord, numai pentru a ne
ascunde de incapacitatea de a concepe sau a face faţă unei Alterităţi sau, şi
mai înfricoşător, absenţei acestei Alterităţi, ne spune Ionesco, ar fi cu
adevărat un act burghez. Ironia dramaturgului a fost aceea de a pune linii de
dialog între entităţile-monade. Nu un dialog – acesta ar fi cu adevărat absurd!
–, ci linii de dialog. Repetiţiile nesfârşite ale aceloraşi serii de cuvinte
sunt mai degrabă comic-groteşti fără a fi halucinante deoarece Domnul şi Doamna
Smith sunt o paradoxală încarnare a unor păpuşi mecanice. Am putea spune că în
acest spaţiu marcat de o teribilă lipsă de flexibilitate, „instinctele” şi
„animalitatea” aproape că devin semne de umanitate. Găsesc extrem de
semnificativă obsesia lui Ionesco pentru tabieturi: ieşite din sfera
constrângătoare a muncii, ele nu reprezintă totuşi altceva decât o încercare de
a ordona presupusa neseriozitate a timpului-liber, a pauzei. Tabietul e cea mai
de bun-simţ metodă de a ne apropia de plăcere, şi Ionesco reuşeşte să încadreze
în serialitatea lui toate marile evenimente care altă dată făceau concurenţă
„stării civile”: naşterea, iubirea, moartea. Căsătoria e un eveniment perfect
integrabil între cafea şi slănina cu cartofi pai, e o integrare în
„slăninătate”.
În Însinguratul,
Ionesco încearcă să parcurgă în sens invers drumul pe care îl străbătuse în
piese. De la entitatea-monadă prinsă în capcana de a fi o oglindă ale cărei
reflectări sunt utile pentru a ne recunoaşte şi inutile pentru a ne cunoaşte,
Ionesco trece la figura însinguratului care doreşte să exploreze eventualitatea
că omul mai păstrează un rest nealterat de obligativitatea de bun-simţ de a
reflecta falsitatea lucrurilor pe care credem că le avem în comun. Drumul de la
entitate la individ, crede Ionesco, se parcurge doar prin desprinderea de
societate, de legiunile lui dumnezeu sau ale istoriei. Dar ce descoperă
însinguratul în momentul desprinderii? Greaţa continuă de a fi optimist sau
pesimist, imposibilitatea de a face altceva decât a alterna ameţitor între
plictis şi frică. Ratându-şi toate posibilităţile de a deveni „cineva”, adică
un individ cu „oameni în subordine”, însinguratul e salvat de averea unchiului
din America, ultimul unchi din America. Uşile par deschise, entitatea-monadă
care-şi tărăgăna zilele în birou pare salvată. Paralizia însă continuă. În
drumul spre individ, entitatea nu face decât să descopere din nou universalul,
dar la un alt nivel. Dacă ar fi să construiesc un monolog al însinguratului el
ar suna aşa: Am eu nevoie de
posibilităţile mele? Gândul la ele mi-a provocat întotdeauna crize de astm.
Sunt atât de imense, mă strivesc... Şi totuşi, mi-e imposibil să mai trăiesc
doar cu peisajul. Valuri de energie inutilă şi sporadică, inutilă pentru că e
sporadică, mă fac să realizez că între posibilităţi şi peisaj bântui ca o
insectă prinsă între sticlele unui geam dublu, perfect lustruit, care nu-mi
îngăduie să cad pradă tentaţiei poetice de a face din mizerie o aventură, şi
nici tentaţiei practice de a face din aventură o mizerie, o viaţă vânjoasă şi
plină de avânt. Între două geamuri perfect lustruite uit să-mi mai descopăr
revolte şi să le îndes la rubrica azi. Zgomotele recogniscibile se înfulecă una
pe alta şi mi se oferă într-o formă gata tocată, extralingvistică, excluzând
posibilitatea, nevoia şi obligaţia de a identifica familii de sunete, familii
de cuvinte şi familii în general. Pierd capacitatea de a fi afectat, de a crede
panteist în lucruri, şi pancorporal în cuvinte… nu mai posed un inconştient
îndeajuns de mare încât ocazional să devină înţelept. Moleşeala trece drepte
levitaţie şi întrebările care mă chinuiau zac acum greoaie şi descompuse ca
bucăţile templelor unei civilizaţii dispărute. După mărimea lor s-ar putea
deduce că făceau parte dintr-o «construcţie monumentală». De bună voie şi
nesilit de nimeni devin frate de sânge cu scaunul, masa şi patul.
Cearta cu literatura căreia i se adaugă cearta cu
filosofia nu rămâne uitată nici aici. Poate fără să-şi dea seama,
Ionesco-însinguratul, face aceeaşi greşeală pe care o impută literaturii.
Semnul acestei greşeli este obsesia cu care revine constant la problema
finitului care nu poate înţelege infinitul. Însăşi tratarea infinitului în
termeni de înţelegere, face ca problema să decadă de la nivelul paradoxului
existenţial, sau al disperării (după cum ar spune Kierkegaard) la un nivel
logic. Dacă ar fi să tratez în termeni cioranieni problema lui
Ionesco-însinguratul aş spune că el ratează drumul spre individ sau spre
eliberare tocmai datorită incapacităţii de a descoperi vidul.
Ionesco-însinguratul nu atinge decât neantul, adică „varianta sordidă a
vidului” în care ne proiectăm angoasele şi nereuşitele. Ceea ce se desoperă în
singurătate e ceea ce aş numi deturnarea intenţionalităţii: conştiinţa, deşi e
conştiinţă a ceva, nu e şi conştiinţă în relaţie cu ceva. În singurătate se
interoghează rostul relaţiei în sine, rostul continuei uniri între formă şi
energie. Însinguratul plonjează într-o stare de levitaţie fără beatitudinte, de
levitaţie a rebours, aş spune:
„Obiectele îşi pierduseră, mi se părea, funcţia. Utilizam aceste obiecte, dar
mi se părea că ele nu erau destinate pentru ceea ce le foloseam eu, ba chiar că
nu puteau fi întrebuinţate la nimic. Eram cufundat într-o lume nouă cu care nu
ştiam ce să fac. Care n-ar fi trebuit să servească la nimic. Eram într-o lume
paralelă, într-o lume inversă în raport cu a noastră, unde nimic nu-mi era
destinat, nimic nu putea să-mi fie destinat”. În singurătate personalitatea,
identitatea, caracterul se dizolvă până la a deveni nişte senzaţii niciodată
probate de şocul unei percepţii. Singurătatea e antidestinală, adică
anti-proiectivă, anti-imaginativă şi incapabilă să producă un câmp al acţiunii.
Însinguratul atinge, dacă ar fi să continuăm în terminologie kierkegaardiană,
nivelul resemnării, fără a ajunge şi la cel al credinţei. Întrebarea „cine sunt
eu”? devine una care videază de conţinut. Răspunsul nu mai constă în buna
tradiţie a literaturii franceze, într-o pornire dornică să enumere toate
mobilele, toţi ciucurii unei interiorităţi obişnuită să sune clopoţelul pentru
a-şi artificializa „estetic” prin intermediul unei lumi „servite” cele mai
naturale activităţi, ci reprezintă mai degrabă un mod de a extrage subiectul
din ego-ecosistemul său. Subiectul este liber, dar în mod negativ, „liber
pentru că nu mai e nimic care să-l ţină”. Nivelul credinţei nu e atins
niciodată de însingurat, căci acest nivel presupune creaţia, accesul la o
metaforă care să reordoneze lumea. Obsesia finitului care nu înţelege infinitul
trădează la Ionesco o preocupare pe care aş numi-o fenomenologică. E vorba de
eterna nemulţumire de a primi fenomenul în „limita posibilităţilor” fizice,
psihice, şi chiar metafizice. Ionesco e mereu iritat de faptul că totul devine
reductibil, recogniscibil. Până şi dumnezeul nostru e unul al cerinţelor
noastre şi nu unul al apelurilor noastre (Bătrânul şi Bătrâna din Scaunele îşi doresc până şi eternitatea
în măsura posibilităţilor. Ei îi cer Împăratului să-i scape de uitare
acordându-le onoarea de a rămâne după moarte nişte nume de stradă). Dumnezeu nu
devine niciodată un orizont de proiecţii care să iasă în afara posibilităţilor,
la fel cum literatura lui Ionesco nu devine una a metaforelor care sparg
limitele posibilităţilor de utilizare a codului numit limbă. Marele creator al
teatrului absurdului n-ar putea niciodată exclama asemeni credinciosului: „cred
pentru că e absurd”, ci mai degrabă „nu cred pentru că nu pot concepe o
absurditate”!. Revenind la ceea ce spuneam în începutul expunerii, observ încă
o dată, că paradoxala unitate a operei ionesciene e dată de refuzul metaforei,
de refuzul creaţiei în sens mai larg. Mi se pare extrem de semnificative în
acest sens declaraţiile din „Nu”. Ionesco nu doreşte o literatură a coerenţei,
construcţiile îi par false: el doreşte „fraze-ţipăt”, singurele în măsură să
rezume „precis şi complet disperarea lumii”. „Ţipetele care se lungesc în capitole,
în cărţi, în biblioteci întregi nu sunt adevărate. Durerile cele mai mari,
procesele cele mai complicate, nedumeririle cele mai opace, întrebările cele
mai capitale – dar şi întreaga problematică a omenirii aşa se pot exprima:
într-o singură frază, într-un ţipăt. Tot restul e literatură. Nici un accent
nou nu mai poate fi dobândit”. Piesele lui Ionesco rămân fidele acestei
anti-literaturi a ţipătului. Este şi motivul pentru care la citire, ele rămân
„idioate”. Piesele lui Ionesco, mai mult decât oricare altele, sunt făcute
pentru a fi jucate, pentru a face loc ţipătului într-un teatru corporal aproape
de sensul arthaudian. La citire, lungul manual şi aş spune extrem de minuţiosul
manual de engleză fără profesor al dramaturgiei ionesciene pare un imens colaj
de ready-madeuri... de unde şi impresia de „idioţenie”. Absurdă era mai degrabă
metoda gogoliană, în care Lucian Raicu văzuse subtila unire a banalului cu
fantasticul. Întâmplări demne de un ţar inserate în viaţa cea mai comună. Opera
lui Ionesco e mărturia imposibilităţii apariţiei acestor întâmplări, orice
direcţie am alege să parcurgem: de la individ la rinocer sau invers. Este
motivul pentru care deşi autorul se foloseşte în singurul său roman de una
dintre cele mai clasice metode: o cronologie strict respectată, ceea ce
transpare este incoerenţa profună, destinală a omului pierdut printre miracole
şi banalităţi pe care nu le mai poate unifica, nu le mai poate transfigura
nicio metaforă. Ionesco e la antipodul acelui Dostoievski care mărturisea că am
„ieşit cu toţii din Mantaua lui Gogol”. Însinguratul e marcat de o dublă
ratare. În primul rând e vorba de imposibilitatea de a mai putea participa
asemeni personajelor biblice precum Avram la o ordalie care să-l scoată din
lumea meschină a minunilor făcute pe măsura înţelegerii noastre. Dar
însinguratul nu e lipsit doar de măreţia unui Avram. Lui i se refuză până şi
posibilitatea de a se confrunta asemeni lui Ivan Ilici cu boala şi moartea.
Însinguratului i se refuză până şi ţipătul („nu numai în ultimele minute, în
ultimele ceasuri a ţipat tot timpul, trei zile şi trei nopţi a ţipat fără
încetare”). Disperarea lui e produsă de ratarea oricăror confruntări.
Însinguratul alege să devină un Oblomov, şi încă unul lipsit de imaginaţie.
Limitele atât de iritante care îi fac lumea etern recogniscibilă sunt dizolvate
doar de nostalgie, plictiseală şi frică. Sunt cele trei graţii ale greţii
existenţiale care asemeni unor picături inoportune de apă, dizolvă contururile
tuturor lucrurilor care există miraculos şi inutil în antiteodiceea unui ratat.
Singura axiomă a însinguratului pare să fie: de vreme ce am trecut, înseamnă că
totuşi exist.
Oana Pughineanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu