marți, 26 februarie 2013

Inutilă pagină de jurnal

                                                     pentru improbabila-mi rubrica showmustgoon din Tribuna
Pe la 18 ani când am citit cărțulia lui Noica, Mathesis sau bucruiile simple, m-am lovit de una dintre ideile pe care autorul miza și pe care o reproduc aproximativ: când viața vine peste tine, tu trebuie să fii pregătit cu formulele. O geometrie interioară te va ajuta să faci față provocărilor și inconstanțelor ”junglei logice” (o altă formulare a filosofului) în care ne naștem, suferim și murim. Desigur, după cum am mai mărturisit, nefiind capabilă să înțeleg, să simt sau să accept nici măcar un concept precum ”micile bucurii ale vieții”, formula lui Noica mi-a apărut extrem de insipidă. Imbecilitatea adolescenței mă făcea să văd în ea un soi de afront adus vitalismului pe care mi se părea că aș fi în stare să-l trăiesc, fără a-i găsi realmente o ”justificare”. Cu timpul, trecând de la educativele sentimentalisme către atrocitatea unor sentimente, am reluat mereu în minte formula lui Noica. Suspiciunea față de ea nu a dispărut niciodată. Deși mă îndepărtam de vitalismul nerod nu mi se părea că formula lui Noica ar fi altceva decât produsul unui idealism găunos. Nu mă vedeam în stare să găsesc între cele două ”justa măsură”. Am serioase suspiciuni că intelectualmente ea poate fi găsită de simpli ”oameni între oameni”, cei care nu sunt salvați nici de un talent special, nici de o nemaipomenită forță, capacitate de muncă, memorie sau alte binecuvântări precum o minte clară și o putere de sinteză ce le-ar permite să intre bine înarmați în lupta cu haosul cunoașterilor și apatia crescândă, ingrediente de bază a societății formată din ”necunoscuți”. Nu doar lecturile de psihanaliză sau cele legate de urmașele și contestatarele ei (psihologie cognitivă, NLP etc.) au cimentat această suspiciune. Științe mai ”exacte” decât cele dedicate psihicului uman confirmă dificultatea de a găsi o ”justă măsură” utopică: sociologii au evidențiat prin sute de experimente fenomenul numit bias de auto-complezență. Neuroștiințele au stabilit că pe lângă atât de celebrata plasticitate a creierului uman, ”eul” se întreține printr-un mecanism vanitos extrem de extins, iar din această perspectivă, a supraviețui este de multe ori sinonim cu a fi orb, surd și mut față de tot ceea ce depășește ”propria ogradă”. Totuși, consider că, cel puțin pentru mine, găsirea ”justei măsuri” a devenit cu timpul aproape o necesitate din motive puțin ”romantice”. Nu cred precum vechii greci că ar fi una dintre etapele de parcurs până să ajungem la contemplarea divinului (un divin rațional). Nu cred nici că ar fi o modalitate de a ne conecta în calitate de ființe purtătoare de ”chip”. Motivele mele sunt mult mai prozaice: din ce în ce mai des mă simt obosită. Multă vreme am crezut în mod eronat, am confundat din cauze livrești această oboseală fie cu spleen-ul, fie cu un soi de combinație fatală de bovarism și oblomovism care credeam că mă caracterizează. Am fost mereu propria-mi furtună într-un pahar cu apă, hibrid himeric de nostalgie față de simplitatea jocurilor copilărești cu reguli aproape pervers acceptate și dorințe fals evazioniste, pe cât de puternice pe atât de eșuate în vise simpliste. Emma Bovary și Oblomov combinau în mod mult mai ”original” (dus la extrem) decât mine visul și dorința. Oblomov sufoca dorința sub visare (una dulce și bucolică), în timp ce Emma sufoca orice posibilitate a visului de a ieși din schema sentimentalismelor cu dorințe monstruos de intense.
Revelația acestei oboseli pe care o trăiam fără să o simt sau o simțeam fără să o trăiesc mi-a fost ”ocazionată” de vorbele unei persoane mult mai înțelepte decât mine, care auzindu-mă în momentul unei lamentații legate de ceea ce mulți ar numi o ”situație ce trebuie înfruntată obiectiv”, dar pe care eu am perceput-o ca pe o tragedie personală, mi-a spus cu un soi de dezarmantă încurajare: ”Domnișoara Pughineanu, dar încă sunteți tânără! Până să ajungeți la vârsta mea o să mai treceți prin atâtea mizerii și rahaturi... Nici nu vă închipuiți!”. După un scurt, dar aproape terapeutic hohot de râs mi-am dat seama, sau mai degrabă am fost lovită de senzația aceea specială, când ceea ce a fost înțeles (adică acceptat) la nivel intelectul se dizolvă parcă în fiecare celulă, provocând o reacție alergică, de luptă corp la corp cu tot ceea ce credeai că suporți, că se încadrează în limitele normale ale normalului. Un rar moment de luptă inclusiv cu vanitatea întreținută de ”judecăți raționale” sau sentimentalisme (în funcție de umori), când îți dai seama cât de obositor este să te amăgești spunându-ți că sufletul tău e o curvă delicată, feliniană, o Maria "Cabiria" care își dă posesiunile și se dă pe sine fără a se mai da pentru un dram de autenticitate. Și cât de obositor e să închizi toate cărțile care îți construiesc o vanitate vană și oblomoviană de suflet frumos... cât de obositor e să vezi cum renaște instantaneu sufletul tău de șobolan care crede ca "viața-i bună oricum" (vitalismul a fost mereu o ideologie pentru șobolani), la fel cum crede ca soarele va răsări și maine, chiar dacă de la apus. Ca doar și soarele ăsta... îl știm noi... nu face decât să execute niște ordine...
Am simțit brusc nevoia de a-mi ”re-ontologiza” lumea, de a-mi striga socratic folosind pluralul unei comunități iluzorii: Dar ce facem noi, de fapt, aici fraților? Despre ce vorbim? Cât timp o să ne justificăm viața în detalii absurde reglementate la minut, conform unor planuri ascunse justificate oligofrenic și justițiar: ”da pentru că da”, ”nu pentru că nu”? Nu e timpul să ne recunoaștem iremediabl proști și incapabili de a vedea hainele cele noi ale regelui? Mi-am dat seama că astfel de întrebări socratice apar de-a dreptul patetice într-o lume în care am fost învățați să edulcorăm orice suferință prin ”jocuri strategice” sau ”de rezistență”. Rațiunea și justa măsură au fost reduse, ele însele, la niște patetisme, ajungând să fie practicate aproape stoic sau epicureic, în interior, întru ataraxie. ”Să nu te atașezi de nimic”. Doar așa vei putea rezolva tot. 
 Oana Pughineanu 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu